۱/ ماهی سالمون: این یکی از بهترین غذاهای مغز است. سالمون سرشار از امگا۳ و اسیدهای چرب مفید است که ثابت شده است حافظه و تشخیص را بالا می‌برند. به علاوه، امگا۳ دارای خاصیت ضد التهاب است که وقوع سکته قلبی، سرطان و آلزایمر را کاهش می‌دهد. در هفته یک تا سه وعده سالمون را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

۲/ گیاه کتان: این منبع گیاهی امگا۳ برای گیاه‌خواران بسیار عالی است. نه تنها گیاه کتان عملکرد مغز را بالا می‌برد، بلکه به کاهش التهاب و افزایش گردش خون کمک می‌کند. همچنین این گیاه به پایین آوردن کلسترول و تعادل قند خون کمک می‌کند که این خاصیت آن را تبدیل به یک مکمل غذایی بسیار عالی برای هر رژیم غذایی کرده است. یک قاشق غذاخوری از پودر دانه کتان را روی بلغورجو بپاشید و یا یک قاشق از روغن کتان را در سس سالاد و یا نوشیدنی خود بریزید.

۳/ بلوبری(قره قات): این توت‌ها حاوی فلاوونوید هستند- آنتی اکسیدان‌هایی که نشان داده اند که به بالابردن توانایی یادگیری شما کمک می‌کنند و قدرت مکانیکی شما را بالا می‌برند. همچنین فلاوونویدها به جلوگیری از بیماری‌های حاد مغزی همچون آلزایمر و اختلال مشاعر کمک می‌کند. یک فنجان از بلوبری را به بلغور جو صبحانه یا چای خود اضافه کنید یا به سادگی آن‌ها را کف دست خود بریزید و به عنوان میان وعده یا عصرانه خود میل کنید.

۴/ آجیل و دانه‌ها: این میان وعده عالی منبع خوبی از امگا۳ و امگا۶ و اسیدهای چرب مفید است که عملکرد مغز را بالا می‌برد. به علاوه آجیل حاوی ویتامین E است که ثابت شده که از خرابی رادیکال آزاد مغز جلوگیری می‌کند. گردو برای قدرت مغز بهترین چیز است. بادام هندی و تخمه آفتابگردان حاوی آمینو اسید است که باعث بالا رفتن سطح سروتونین و کاهش استرس می‌شود.

۵/  تخم مرغ: تخم مرغ منبع کولین است که عامل اصلی انتقال عصبی استیل کولین است و به تمرکز و یادآوری اطلاعات کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که در افرادی که دچار آلزایمر شده اند مقادیر قابل توجهی از انتقال‌دهنده‌های عصبی کاهش یافته‌اند.

۶/ سبزیجات با برگ‌های سبز پر رنگ: کلم پیچ، برگ چغندر، اسفناج  و دیگر سبزیجات سبز رنگ حاوی ویتامین‌های گروه B، شامل فولیک اسید هستند که به محافظت از مغزتان  در مقابل اثرات کهولت سن کمک می‌کند. همچنین این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند که شما را در برابر بیماریهای قلبی و سرطان محافظت می‌کند. سبزیجات سبز رنگ را هر روز به عنوان سالاد یا کنار غذای‌تان میل کنید.

۷/  شکلات: این درمان غنی از آنتی اکسیدان‌های فلیونول است که جریان خون را افزایش می‌دهند و در محافظت از سلول‌های مغز کمک موثری هستند. اما درصد کاکائو بسیار اهمیت دارد-هرچه شکلات سیاه‌تر باشد بهتر است. از یک مربع کوچک شکلات بعد از نهار و برای تقویت در ساعات بعد از ظهر لذت ببرید.

دانلود رایگان کتاب علوم ششم تیزهوشان به زبان ساده