دانش‌آموز تیزهوشم!

میدونم شما هم میدونی؛ اسید معده به اندازه کافی قوی است تا یک تیغ ریش‌تراشی را حل کند!

علم چیست؟

نکته 1: علم واژه‌ای عربی به معنای آموختن است. علم ساختاری برای تولید دانش درباره‌ی جهان طبیعت در قالب توضیحات و پیش‌بینی‌های آزمایش شدنی است.

نکته 2: علم در زبان فارسی معادل واژه‌ی Science می‌باشد که شامل هر نوع آگاهی، دانش و معلوماتی است که انسان توانسته از طریق روش‌های گوناگون به آن‌ها آگاهی پیدا کند.

نکته 3: علوم تجربی علمی است که از راه تجربه و آزمایش به دست می‌آید.

نکته 4: علوم تجربی محدوده‌ی علومی است که از راه درگیری انسان با محیط اطرافش و از راه مشاهده‌ی تجربی به دست می‌آید. علوم تجربی به چهار شاخه‌ی اصلی فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی تقسیم می‌شود.

نکته 5: علوم فیزیک: علم ماده، حرکت و رفتار آن در فضا و زمان با در نظر گرفتن مفاهیمی همچون انرژی، نیرو، اندازه‌ی حرکت، شتاب، سرعت و ... می‌باشد.

نکته 6: علوم شیمی: علم مطالعه‌ی ساختار، خواص ترکیبات و شکل مواد می‌باشد. این علم، عناصر شیمیایی و ترکیبات آن‌ها که شامل اتم‌ها، مولکول‌ها و برهم‌کنش میان آن‌هاست را معرفی می‌کند.

نکته 7: علوم زیستی: علوم طبیعی و دانش مربوط به مطالعه‌ی جانداران زنده می‌باشد و به بررسی ویژگی‌ها و رفتارها، چگونگی پیدایش و چگونگی برهم‌کنش جانداران و محیط پیرامون آن‌ها می‌پردازد.

نکته 8: علوم زمین‌شناسی: علمی که به مطالعه‌ی زمین می‌پردازد، به‌عبارت‌دیگر شاخه‌ای از علوم است که در مورد طرز تشکیل زمین، مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، شکل و خواص آن‌ها و تحولات گذشته تا حال می‌پردازد.

نکته 9: اولین و ساده‌ترین راه دست‌یافتن به پاسخ بسیاری از پرسش‌‌‌ها، تجربه می‌باشد که انسان اولیه نیز از آن بهره می‌جست ولی استفاده از روش‌های علمی و مبتنی بر شناخت، راه مطلوب‌تری برای رسیدن به پاسخی برای این  پرسش‌هاست.

نکته 10: به این تعاریف دقت کنید: علم، شناخت ما از محیط اطراف است. علم، برای پاسخ دادن به سؤالات است. علم، انجام دادن آزمایش است. علم، افزایش توانایی و قدرت غلبه بر مشکلات است. علم، پیش‌بینی آینده است.

نکته 11: دانشمند کسی است که درباره‌ی آنچه در اطرافش می‌گذرد کنجکاو باشد و به جستجوی پاسخ می‌پردازد.

مهارت‌های یادگیری

نکته 12: منظور از مهارت‌های یادگیری توانایی‌هاست که درزمینه‌ی علم‌آموزی می‌توانند مفید واقع شوند. به‌عبارت‌دیگر پرورش این مهارت‌ها به‌منزله‌ی آموختن راه یادگیری می‌باشد.

نکته 13: ایجاد و تقویت مهارت‌های یادگیری سبب می‌گردد تا مراحل روش علمی برای رسیدن به پاسخ پرسش‌ها هموارتر شده و یادگیری‌های جدید از طریق این مهارت‌ها به‌راحتی انجام شود.

نکته 14: همان‌طور که خلبان یک هواپیمای غول‌پیکر، برای فرود هواپیما نیاز به کسب مهارت‌های خاص دارد، یک دانشمند و محقق نیز می‌بایست مهارت‌هایی را کسب نماید تا به کمک این مهارت‌ها بتواند قوانین و روابط موجود در طبیعت را یافته و ارائه دهد.

نکته 15: استفاده از مهارت‌های یادگیری، فهم موضوعاتی را که می‌خواهیم یاد بگیریم، آسان و عملی می‌کند. اغلب ما در تمام عمر، به استفاده از مهارت‌ها نیاز داریم.

نکته 16: برخی از مهارت‌های یادگیری عبارتند از: مشاهده، طبقه‌بندی، اندازه‌گیری، جمع‌آوری اطلاعات، تفسیرکردن، پیش‌بینی‌کردن، فرضیه‌سازی، طراحی و انجام‌آزمایش، استفاده از ابزارها، برقراری ارتباط، یادداشت‌برداری و مدل‌سازی‌

مشاهده

نکته 17: منظور از مشاهده به کار بستن تمام حواس است. حواس پنجگانه(بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لامسه)

نکته 18: اعمالی که نشان‌دهنده‌ی مشاهده‌ی علمی هستند عبارت‌اند از: استفاده از چند حس، توجه به جزئیات، مشخص کردن شباهت‌ها و تفاوت‌ها، ترتیب رخ دادن وقایع و استفاده از ابزار کمکی مانند ذره‌بین.

نکته 19: مشاهده به دو صورت کمی و کیفی صورت می‌پذیرد. در مشاهده‌ی کیفی تنها حواس پنجگانه برای درک رنگ، شکل، بو، صدا و مزه استفاده می‌شود ولی در مشاهده‌ی کمی از ابزارهای اندازه‌گیری استفاده می‌شود، مشاهداتی نظیر جرم یک جسم، طول یک اتاق، وزن یک جسم، حجم و ... .

نکته 20: مقایسه‌کردن بر مبنای مشاهده استوار است و مقدمه‌ای است برای رسیدن به مهارت طبقه‌بندی. در این فعالیت باید خصوصیات مشترک یا تفاوت‌های اشیاء و پدیده‌ها بررسی شده و از هم تشخیص داده شوند.

نکته 21: در مقایسه‌ی موجودات، پدیده‌ها و اشیاء از مفاهیمی همچون سخت، نرم، زبر، گرم، سرد و ... استفاده می‌شود.

  لطفا جهت تهیه کتاب با شماره زیر تماس حاصل فرمایید 


  ارسال کتاب به کلیه نقاط ایران عزیز


66199781 - 021